Bekännelser, Skrivprojekt

Synopsis eller inte synopsis?

När jag hittade tillbaka till mitt skrivande för några år sedan hade jag nog hört ordet synopsis, men förknippade det inte med skrivande. Jag använde mig inte heller av någonting annat än utrymmet i huvudet för att lagra och komma ihåg alla detaljer för den text jag för tillfället jobbade med.

Problemet (för mig) med den här metoden var att jag efter ett tag tappade fart i skrivandet, för att till slut stanna helt. Skrivkrampen var ett faktum och utan en bra plan var den svår att ta sig ur. Och det var här synopsis kom in.

Det finns förmodligen minst lika många sätt att använda och jobba med synopsis som det finns författare och lite längre ner beskriver jag hur jag jobbar med synopsis,  men först, så här ser min synospsismall ut:

bild på tom sida i synopsis

(rubrikerna hamnade lite snett när jag minskade bilden för att kunna lägga in den här)

I första kolumnen numrerar jag mina kapitel/scener. I den andra vilken tid/plats/datum eller annat som har med tidpunkten och platsen att göra. Den tredje talar om vilket ”point of view”, alltså vems perspektiv jag skriver i. Nästa beskriver kort innehållet i scenen/kapitlet och i den sista anger jag om det är något jag vill komma ihåg till nästa omgång, eller annat som kan vara bra att ha koll på för just den här scenen/kapitlet.

Varför ska man då använda synopsis när man skriver? Jag ser flera bra anledningar, men framförallt en:
– synopsis minimerar skrivkramp –

I och med att man tydligt och klart beskriver vad som ska hända, när det ska hända, vem som är involverad osv så vet du alltid vad du ska skriva om. Du behöver aldrig sitta och vänta på inspiration eller försöka tänka ut vad som ska hända härnäst.

”Bekännelser” är det första manuset där jag på allvar jobbat med synopsis och använt mig av mallen ovan och för mig har arbetet med synopsis inneburit (framförallt) en tydlig förändring; jag har jobbat mycket mer med manuset innan det faktiska skrivandet kom igång. Jag har lagt många timmar på att lägga ”pusslet” som till slut blir scener/kapitel i synopsis. Till exempel att ta fram karaktärerna och miljöerna och händelseförloppet i stora drag. Jag har ”byggt” upp bokens ”värld” så gott det går redan innan  jag skrivit det första ordet.

När det första synopsis för ”Bekännelser” var skrivet var det dags för nästa steg; att börja skriva enligt synopsis. Och vilken skillnad det var att skriva när jag hade ett synopsis! Vad lyxigt det kändes att det alltid stod vad jag skulle skriva om. Så lättsamt jämfört med hur jag jobbat förut.

Denna, den allra första vändan mynnade ut i ett råmanus. Nästa steg var att gå igenom och titta efter vad som fungerar och inte, vad som saknas och vad som kan tas bort. Jag justerade i synopsis, lät manuset vila och satte sedan igång med omgång två, som mynnade ut i det första utkastet av ”Bekännelser”! Testläsare fick säga sitt, jag gick igenom manuset på samma sätt jag gjort med råmanus och justerade synopsis inför nästa omgång.

(Det var också i den här vevan som Magnus på Litteratursalongen hörde av sig. Han läste det första utkastet och kom med många bra och kloka synpunkter 🙂 )

Och så här kommer det att fortsätta – ända tills manuset är redo för förlag. Hur många vändor som behövs har jag ingen aning om, bara att jag kommer att göra så många som krävs. Och göra så många som möjligt av dem medan jag har tillgång till Magnus!

Jobbar du med synopsis? Dela gärna med dig av dina erfarenheter och hur du jobbar .

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s